Bloguri culinare eCuisinisti de top

Povestea din spatele unui food truck explicata de catre Madalin Simion-Za German

In ultimii ani, bucurestenii se bucura tot mai mult de festivaluri cu muzica buna si mancare de calitate, iar conceptul de street food prinde din ce in ce mai bine in Romania.

Pentru a afla ce este dincolo de un truck frumos si o portie de mancare gustoasa, am stat de vorba cu Mădălin Simion de la Za German. Un adevărat foodie traveller si autorul blogului wineandknives.ro,  Madalin ne-a povestit in detaliu care este parcursul unui vis de la stadiul de plan la implementare.

1.Cum a inceput povestea Za German?

Madalin Simion: Macar intr-o seara pe saptamana ne adunam cu prietenii de la FoodieFamily.ro la masa. Mancam, bem, povestim ma rog cam ce fac prietenii cand se aduna in jurul mesei. Din poveste in poveste am ajuns la recenta excursie din America unde in zona industriala din San Francisco am gasit un food truck festival care se numea Off The Grid.

Ne-a placut tare mult acolo si ne reaminteam cu drag de fiecare truck in parte. Cine-o fi zis primul hai sa ne facem si noi unul nu mai stiu ca bausem ceva sticle de vin insa cert e ca de atunci de cate ori ne adunam vorbeam numai de asta. Oare ce produs ar merge, tu ce ai vrea sa facem, eu as vrea din aia, ba nu eu as vrea sa fac altceva si tot asa.

Dupa perioada euforistica de schimbat idei si pareri am inceput intr-un final sa gandim business wise. Ne era clar ca piata era aglomerata pe burgeri, pe clatite, pe waffles, cafele si inghetata.

Cateva sticle de vin mai tarziu cineva a zis caranti sau poate hot dogi. Parca s-a luminat incaperea si nu am mai batut campii decat in directia asta.

2.  Cat de grea a fost decizia de alegere a furnizorului? De ce nu a fost posibila o colaborare cu un partener din Romania?

Madalin Simion: Dezamagirea a aparut cand am plecat pe la magazine si am cumparat toate produsele din piata. Niciun carnat nu ne placea, niciun crenvursti nu avea mai mult de 50-60% carne. Nu am fi mancat noi produse cu ingredinetele alea: coloranti, soia, potentiatori de gust, amidon etc. Am incercat sa mergem direct la producatori insa nici acolo nu am gasit deschidere sa producem niste produse mai acatarii pentru ca noi am fi cumparat cantitati mult mai mici decat ce isi doreau producatorii.

Brusc, cateva saptamani eram in galeata. Deja nu mai vorbeam cu asa entuziasm despre un food truck si ne cam pierise pofta de business. Pana cand intr-o zi tot sunand pe la producatori am ajuns la un vechi prieten care ne-a intrebat franc: de ce nu ii cumparati de afara?

Zbang! Ne-a lovit ideea asta ca o maciuca in moalele capului. Cum de nu ne gandisem la asta. Doua sticle de vin mai tarziu deja aveam bilete cumparate catre Berlin capitala tarii unde carnatii sunt o institutie.

3.Care au fost criteriile dupa care ati selectionat produsele?

Madalin Simion: De la aeroport am facut un pit stop la hotel sa ne luam camerele apoi am plecat in turul celor mai cunoscute si apreciate locuri unde se vand currywurst, bratwurst, thuringer, si hot dogs. Seara eram cu burta plina dar multumiti. Gasisem ce ne palce!

A doua zi ne-am oprit la cel mai mare Metro din oras si-am plecat spre raftul de wursti. Am selectat pe cei a caror ingredinete erau pe placul nostru. Au fost multi! Vreo 26 de kilograme care nu incapeau nicidecum in rucsaceii nostri insa s-au dovedit ca incap de minune in trolerul mare pe care il avea magazinul la promotie.

La aeroport ne-au priivt cu suspiciune. Ce aveti aici? Wursti. Wursti? Dar ce voi nu aveti carnati in Romania? Ba avem insa noi ii vrem pe astia! 😊

Intorsi acasa in mijloc de decembrie cand toata lumea taia porcul, noi taiam la carnati. Am facut clasamente si statistici in functie de continutul de carne, in functie de ce alte ingrediente mai contin si am stabilit ca regula sa nu aceptam decat produse facute numai din carne, condimente si conservanti fara de care produsele nu pot exista. La final am selectat vreo 3 producatori si am cerut mostre de la fiecare.

O saptamana mai tarziu am ales produsele dupa cel mai important criteriu: dupa gust!

4. Care a fost cea mai grea parte din acest proiect? Ajuta sau nu legislatia acest concept de Street Food?

Madalin Simion: Toti pasii de pana acum ii mai facusem si in viata de zi cu zi pe la joburile noastre insa partea cea mai grea avea sa urmeze. Sa infiintezi firma, sa cauti ce aprobari iti trebuie si de unde sa le iei este crunt. Cu un consultant alaturi si tot ne-a fost greu si a mai implicat si vreo doua luni de alergatura de la ghiseu la ghiseu.

Legislatia din domniu nu exista. Nu exista nici macar cod CAEN pentru tipul asta de activitate. Toate cerintele sunt anapoda si sunt practic imprumutate de la restaurante si firme de catering insa nu pot fi respectate nicidecum de un food truck.

Cea mai amuzanta hartie pe care trebuie sa o afisez este sa “pastrati bonul fiscal pana la iesisrea din unitate” .

5. Fata de momentul de lansare si pana acum ati schimbat ceva?

Madalin Simion: Clientii nostrii ne-au sugerat prima schimbare pe care aveam sa o facem in meniu si anume kesekrainer – celebrul carnat austriac umplut cu cascaval caruia noi i-am adus o imbunatatire si l-am imbracat in bacon.

Suntem convinsi ca o sa mai schimbam meniul pe parcursul verii insa avem atat de putin timp de la lansare incat nu ne gandim momentan la asta.

6. Va fi o vara plina de evenimente gastronomice, unde vom intalni truck-ul portocaliu si care sunt sortimentele pe care nu ar trebui sa le ratam?

Madalin Simion: Cel de-al doilea truck e de fapt o rulota si are numai o luna. Momentan participa la Culinaria, un concept foarte frumos de street food pe care il gasiti in fata la Promenada Mall. El va fi de gasit la evenimentele de pe langa Bucuresti.

Spre exemplu weekendul ce tocmai s-a incheiat a fost la Stadionul National la Kings of Leon.

Primul truck, care e mai mobil, merge weekendul asta la Afterhills la Iasi apoi weekendul urmator la Airfield la Sibiu.

Cu siguranta ne veti gasi la Neversea la mare, la Summerwell in Bucuresti si poate la Untold in Cluj.

Cel mai sigur e sa urmariti pagina noastra de facebook si veti vedea acolo toate evenimentele noastre: https://www.facebook.com/ZaGerman.WurstWagen/

Daca ne gasiti pe la festivaluri si vreti sa incercati ceva de la noi va recomanda Kesekrainer la gratar sau un long dog Hermann.

7. Truck-ul pare un business la moda acum, ce sfaturi ai avea pentru cei ce viseaza sau isi doresc sa implementeze un proiect de food truck.

Madalin Simion: Food truckul e un business la moda. Pare o treaba foarte usoara si aducatoare de satisfactii. E palpabila, nu pare sa aiba foarte multe piedici si obstacole. Insa toate astea au un cost. El se masoara cel mai adesea in munca multa si timp. Imagineaza-ti 6-7 luni pe an in care nu ai niciun weekend liber. Niciunul! Fara concediu, fara city break, fara nunti, botezuri, sarbatori, mese in familie. Cum ti se pare? Daca crezi ca poti sa faci asta treci mai departe la capitolul munca.

Trebuie sa cari, sa descarci, sa incarci, sa speli, sa freeci podele, sa cauti angajati, sa cauti festivaluri, sa semnezi contracte, sa te aprovizionezi, sa prognozezi bine ingredientele sa nu ramai cu ele sa se strice dar nici sa nu ramai fara cand ai vanzarea mai mare.

Nu e in niciun caz second job. E full job si e non stop. Alaltaieri m-au sunat de la depozit sa ma cheme la descarcat marfa la 3.30 dimineata cand a ajuns un palet din Germania.

Satisfactii? Sunt. Bani? Da, daca iti iese totul bine, te organizezi perfect si conceptul tau e validat de consumatori. Sunt convins ca orice val de deschideri de food truckuri va fi urmat de o avalansa de inchideri ale celor a caror concept nu functioneaza. E dur in business dar asa e peste tot, chiar si in viata.

Autor: Daniela Niculi

Facebook Comments


PUBLICITATE

EVENIMENTE



PUBLICITATE